Dalseter - Ruten - Dalseter 11 km

SOmmer og vinter

En mer krevende tur som går gjennom skogen opp på snaufjellet til toppen av Ruten (1517 m.o.h.) med en total stigning på 600 høydemeter. Skogsterreng og høyfjell.

Gå opp Peer Gynt Vegen til Brendsetra, følg skilting retning Ruten på skrå over myra. Sommerstid kan det være litt vått her. Du følger en bred trase gjennom skogen opp til stidele Rutenråket(nr. 5) ca 2 km fra Dalseter. Her tar du til venstre og følger skilting mot Ruten. Jevn stigning gjennom kupert skogsterreng opp til tregrensen.
Fortsett rett frem ved skilt Ryta - Ponniløypa. (Vinterstid kan man her ta til venstre inn på Ponniløypa – se egen beskrivelse.)

Fra tregrensen og opp blir det gradvis brattere. Den siste og bratteste delen før man er oppe på selve Rutenplatået er merket med staur og varder, men blir ikke kjørt. Vel oppe på platået flater terrenget igjen ut forbi Ruttjønna.
Ved skilt Ruten(nr.12) tar man opp mot høyre til selve toppen. Den siste delen er bratt og vi anbefaler vinterstid at skiene blir igjen ved skiltet slik at man går opp på beina det siste stykket til varden på toppen.
Stien til Ruten er T-merket, T-merkingen fortsetter videre ned på den andre siden helt til Fefor. (Peer Gynt Stien).

Fra skilt Ruten (nr.12) kan man enten velge å gå tilbake samme vei eller videre ned i Hestådalen retning Fefor.
Nede i Hestådalen ca 1,5 km fra toppen følger man skilt retning venstre mot Dalseter. Denne delen av løypen kjøres vinterstid av og til med snøscooter og er merket med løypestikker når det er nok snø. Løypen/stien går jevnt opp mot Skarvranden hvor du passerer på 1400 moh før du kommer over kanten og ned mot Espedalen igjen.

Jevnt nedover i åpent fjellterreng til Rundhø(nr.15), der du følger stien/løypen ned gjennom bjørkeskogen til Dalseter. Se beskrivelse av tur til Rundhø. Turen kan gås begge veier

Sommerstid kan man også velge ”Willystien” ned til Bingsbu og hjem derifra for en litt lenger tur – se egen beskrivelse .

Avstand: Dalseter - Ruten - Dalseter ca 11 km totalt tur/retur samme vei
Dalseter - Ruten - Skarvranden - Dalseter ca 15km totalt

Tid: Sommer ca 4 timer (hele turen)

Parkering: Dalseter

Anbefalt stopp: På toppen av Ruten. Når himmelen er klar kan man fra toppen av Ruten se det meste mellom Snøhetta i nord og Gaustatoppen i sør. I vest har man flott utsikt mot Jotunheimen og i øst kan man se Rondane.